Problemen en oplossingen schroefasinstallatie

Een luidruchtige schroefasinstallatie, trillingen in het achterschip of vervelende resonanties kunnen duiden op een probleem in de schroefasinstallatie. Wanneer u dit negeert kan schade ontstaan aan bijvoorbeeld lagers en romp.
U kunt dit voorkomen.

Motor uitlijnen met schroefasinstallatie

Het vervangen van de trillingsdempers van de motor is niet genoeg. Omdat het rubber van de trillingsdempers na verloop van tijd deels aan veerkracht verliest, zakt de motor iets en komt deze uit lijn te staan. Voor een langdurige goede oplossing moet de motor worden uitgelijnd met de schroefasinstallatie. Het is niet zo dat bij een flexibele koppeling de schroefas niet in lijn hoeft te staan. Een flexibele koppeling wordt gebruikt om de bewegingen van de motor op te vangen en zou ieder jaar gecontroleerd moeten worden, net als de uitlijning.

Lekkage schroefasafdichting

Een ander veelvoorkomend probleem is een lek in de afdichting van de schroefas. Deze lekkage komt vooral voor bij flexibel opgestelde motoren waar de pakkingringen de schroefasbewegingen niet voldoende kunnen volgen. Verder zijn radiaal afdichtende pakkingbussen, die zich niet aanpassen aan uitlijnfouten van de schroefas, vaak de boosdoener. Het op den duur inslijten van de pakking op de schroefas kan ook lekkage veroorzaken. Om het lek boven te krijgen, maken wij vaak gebruik van schroefasafdichtingen, die in de lengterichting afdichten. Deze schroefasafdichting beschikt over een met de schroefas meedraaiende, zelfcentrerende glijring die tegen een tegenglijring loopt. Groot voordeel is dat het koel- /smeermedium aan de buitenkant blijft staan en niet tussen de glijvlakken geslingerd wordt. Dit is vaak de oorzaak van lekkage.

Trillende schroef

Wanneer de schroef van uw schip tijdens het varen plotseling gaat trillen, kan de  een stuk plastic, hout of een tros in de schroef zijn geraakt, waardoor bijvoorbeeld het schroefblad of de schroefas is verbogen. Komt het trillen van de schroef na een harde klap, dan kan de schroef verbogen of zelfs beschadigd zijn. U kunt vrij eenvoudig uw schroefas beschermen door hier een ‘stripper’ op te plaatsen. Deze trossensnijder met scherpe kartelmessen, beschermt tegen een tros in de schroef, waterplanten  en allerhande rommel dat in het water drijft.

Een beschadigde schroef kunnen wij meestal herstellen en opnieuw balanceren zodat de trilling verdwijnt. Is er toch een nieuwe schroef nodig dan is bij de keuze van belang dat scheepssnelheid, motorvermogen, schroeftoerental en schroefdiameter goed op elkaar worden afgestemd.

Het beste rendement wordt behaald met een zo groot mogelijke langzaam draaiende schroef. Het gaat er om dat het aantal pk’s van de motor zo effectief mogelijk wordt omgezet in kg stuwkracht.

Vetgesmeerde schroefasinstallatie

Een vetgesmeerde schroefasinstallatie is een goed werkend en relatief goedkoop systeem. Voor voldoende smering moet het vet met een geringe overdruk aangevoerd worden. Dit kan met een handmatig te bedienen vetpers met spindel, maar ook met een elektrisch of mechanisch aangedreven vetsmeer pomp. Als de schroefaskoker goed met vet is gevuld dringt er praktisch geen water binnen, ook niet als de boot stil ligt. Verwaarloos of vergeet de smering niet. Onherstelbare schade kan dan het gevolg kan zijn.

Watergesmeerde schroefasinstallatie

Een watergesmeerde schroefasinstallatie is uitgevoerd met rubber lagers. Het is de meest milieuvriendelijke oplossing voor smering van de schroefaslagers en technisch gelijkwaardig aan andere smeringen. Een ander groot voordeel is dat doorsmeren van de vetpot niet meer nodig is. Toevoer van water naar de schroefaskoker gebeurt volledig automatisch. Bovendien is water als smeermiddel ook nog eens gratis.

Aquadrive systeem

Met een aquadrive systeem kan een motor vrij eenvoudig horizontaal gemonteerd worden op flexibele, isolerende motorsteunen. Deze plaatsing zorgt niet alleen voor een efficiënter ruimtegebruik, ook trillingen en lawaai worden drastisch verminderd door de homokinetische aandrijfas. Normaliter moet de schroefas exact uitgelijnd zijn naar de motor. Bij een Aquadrive systeem is uitlijning niet meer nodig. Dankzij de aquadrive koppeling hoeven de motorsteunen geen stuwdruk en trekkracht van de schroef op te nemen. De schroefas stuwt de boot, niet de motor.

Heeft u problemen met de schroefasinstallatie of overweegt u een nieuwe installatie aan te schaffen? Onze specialisten helpen u graag.

Vraag vrijblijvend om advies of vraag een offerte aan?
Bel 0228 325 812 of vul het formulier in op onze contactpagina

Offerte aanvraag