Navigatie apparatuur aan boord

De zekerheid en efficiency van moderne navigatie apparatuur op boten en schepen wordt steeds groter. Zo is het vrij eenvoudig om met GPS apparatuur de weg over het water te volgen. Een radar maakt u en anderen zichtbaar op het water, ook bij mist. De marifoon zorgt voor directe verbinding met de wal en andere schepen. Kortom, navigatie apparatuur zorgt voor contact met de buitenwereld. Dat vergroot niet alleen uw veiligheid, maar ook uw vaarplezier.

Marifoon VHF

Een marifoon is voor communicatie op het water van essentieel belang. Voor de beroepsvaart is een marifoon dan ook verplicht. Voor de pleziervaart is deze op de Nederlandse binnenwateren niet verplicht, maar wel aan te raden. Vooral op vaarwegen waar beroeps- en pleziervaart elkaar kruisen, vergroot het gebruik van de marifoon de veiligheid. Elke marifoon dient voorzien te zijn van een ATIS code. Na het loslaten van de spreeksleutel wordt een digitaal signaal uitgezonden dat de roepnaam van het schip bevat. U mag op de binnenwateren geen marifoon gebruiken zonder deze ATIS code. 
Een combimarifoon is een uitgebreidere versie van de marifoon, geschikt om te gebruiken op binnenwateren en op zee. Behalve ATIS heeft een combimarifoon DSC, wat staat voor Digital Selective Calling, een digitaal nood- en oproepsysteem. 

Een marifoon is vrij eenvoudig te installeren. Belangrijk is wel dat een goede antenne aanwezig is voor een duidelijk signaal. De marifoons in ons assortiment zijn leverbaar in diverse uitvoeringen. Over welke marifoon het beste bij uw schip en vaargedrag past, kunnen wij u adviseren.

Voor de benodigde gebruikerscertificaten en de registratie van een marifoon VHF kunt u informatie inwinnen bij het Agentschap Telecom.

GPS kaartplotter systeem

Een kaartplotter is tegenwoordig niets anders dan een display voorzien van een digitale kaart met GPS waarmee u de weg vindt op het water. Als u er een radar op aansluit heeft een digitale radar als voordeel dat deze minder stroom verbruikt dan een analoge radar.
Via Wifi kunnen kaartplotters vaak verbonden worden met een smartphone of tablet, waarmee een extra scherm wordt verkregen.

Het voordeel van een kaartplotter is dat deze aan te sluiten is op AIS (Automatic Identification System). Bovendien is het scherm ook goed leesbaar bij dag- en zonlicht. Omdat de kaartplotters waterdicht zijn, kunt u ze veilig buiten monteren.

Wij leveren complete oplossingen voor een veilige en accurate navigatie. Van een eenvoudige GPS kaartplotter tot een omvangrijke ingebouwde flatscreenmonitor, waarvan u ook andere instrumenten kunt aflezen. Nog verder gaat het Glass bridge-systeem. Deze monitoren kunnen naast een 3-dimensionale weergave, bijvoorbeeld ook radarbeelden, snelheid-, diepte-, wind- en motorgegevens tegelijkertijd weergeven.

Flatscreen monitoren zijn overigens uitstekend te combineren met een (via bluetooth werkende) draadloze afstandsbediening, die alle aanwezige instrumenten bestuurt.

Radar

Om een allround navigatiesysteem goed te laten functioneren, is een goede radarantenne onmisbaar. Het vermogen van een antenne heeft direct invloed op de reikwijdte waarop informatie binnengehaald kan worden.
Verder geldt dat de grootte van belang is: hoe groter de scanner, hoe groter het onderscheidend vermogen.

Er bestaan open en gesloten radarantenne systemen. De juiste keuze hangt vooral af van de grootte van het schip. Zeilboten gebruiken doorgaans een gesloten radome antenne. Grote snelle motorboten hebben meer baat bij een open scannersysteem, omdat ondanks de hoge snelheid een radar zijn doelen moet kunnen blijven volgen. Daarom worden de rotatiesnelheden van open scanners steeds hoger. Bovendien wordt hierdoor het beeld dat de radar weergeeft nauwkeuriger.

Gyrokompas

Een gyrokompas heeft ten opzichte van het gewone magnetische kompas als voordeel, dat deze altijd wijst richting de geografische Noordpool. Bovendien wordt het gyrokompas niet beïnvloed door metaal van een schip. Een gewoon kompas daarentegen wijst naar de magnetische Noordpool. Deze ligt niet vast. Een voordeel is dat dankzij technologische innovaties het prijskaartje van gyrokompassen de laatste jaren flink is gedaald.

AIS (Automatic Identification System)

Met een AIS identificatiesysteem kunt u op een full colour plotterscherm zien welke schepen uw vaarweg kruisen. U ziet niet alleen de locatie maar ook de identiteit van de schepen. Als ook de schepen in uw buurt een AIS ontvanger aan boord hebben bent u ook op hun scherm zichtbaar. Dat is zeker bij mist, wel zo veilig.

Stuurautomaat

Moderne stuurautomaten, ook wel automatische piloten genoemd, zijn uitermate nauwkeurig en accuraat. Vaak zijn ze zelflerend waardoor ze ook in minder goede weersomstandigheden perfect de koers aanhouden.

Sommige stuurautomaten kunnen gekoppeld worden aan een dieptemeter, zodat via een dieptelijn de koers gevolgd kan worden. Maar ook een boegschroef besturing, een geavanceerde windbesturing voor zeiljachten of een NoDrift modus, die de effecten van getij en wind automatisch aanpast, kunnen deel uitmaken van een stuurautomaat.

Het brein van moderne stuurautomaten wordt gevormd door een microprocessorunit, die de positie- en navigatie informatie van de GPS kaartplotter combineert met informatie van het instrumentensysteem, zoals windsnelheid en dieptedata. De prestaties van de koerssensor zijn van essentieel belang voor de automaat. Daarom zijn goede stuurautomaten uitgerust met een (mini) gyrokompas. Wilt u vanaf elke gewenste locatie aan boord uw schip kunnen besturen, dan biedt een handheld afstandsbediening de uitkomst.

De keuze in navigatie apparatuur is vrij omvangrijk. Laat u daarom adviseren door onze vakmensen. Of kom ter oriëntatie eens kijken in onze showroom in Enkhuizen, waar een complete reeks aan navigatie elektronica voor u is opgebouwd!

Vraag vrijblijvend om advies of vraag een offerte aan?
Bel 0228 325 812 of vul het formulier in op onze contactpagina

Offerte aanvraag